NUR KADIN ZİYARETGAHI
16 Ocak 2014
18:16
1347 Kez Okundu

NUR KADIN ZİYARETGAHI

nur kadın-macıl

Örenkaya Kasabası içersinde bulunan ziyaretgahlar arasında en çok bilinen ve ilçemizdeki çok az sayıda bulunan ulu kadın mezarlarından birisidir. Bu sebeple ziyaretçileri genellikle kadınlardan oluşmaktadır.

Nur Kadın Kimdir:Nur kadın hakkında elimizdeki bilgiler sınırlı sayıda olup genellikle rivayetlere dayanmaktadır. Nur Kadın’ın Şuhut ilçesine bağlı Mahmut Köyünün Dedesinin kardeşi olduğuna inanılmaktadır[1]. . Nur Kadın isminin yaşatılması için yakın dönemde bir mahalleye ve kız Kur’an kursuna ismi verilmiştir.

Ziyaretgahı: Nur kadın yatırı iki tepe arasında bir dere yatağı içersinde bulunmakta olup ilk önceleri sade taş yapı ile etrafı çevrili iken günümüzde beton duvar içersine alınmıştır. Yatırın giriş kısmında bir çeşme bulunmaktadır. Adak ve kurban merasimleri için kazan ocakları yapılmıştır. Yatırın içersinde iki adet ağaç bulunmakta olup ağaçlara bağlanmış olan bez parçaları ve yazmalar dikkat çekmektedir.

Nur Kadın ile İlgili Menkıbeler: Kurtuluş Savaşı yıllarında Yunan askerleri Çivril tarafından Akdağ istikameti ile Celiloğlu köyüne doğru ilerlemektedir. Bu sırada nereden ve kim oldukları belli olmayan ak sarıklı, ak sakallı askerler ortaya çıkarlar. Bunları gören düşman askerleri korkarak kaçarlar ve Örenkaya kasabasına gelemezler. Ak sarıklı, ak sakallı askerlerin bu bölgede bulunan Nur Kadın, Çalı Dede ve Ören Dede oldukları anlatılmaktadır[2].

Halk arasında Allah dostlarının mana aleminde birbirlerini ziyaret ettikleri,hak sohbeti yaptıklarına inanılmaktadır. Zifiri karanlıkta Ören Dede’den Nur Kadın yatırına doğru

Dervişlerin zikir çekerek belirli bir istikametten gittikleri ve bunu kalbi saf olanların zaman zaman gördükleri anlatılmaktadır[3].

Nur Kadın Ziyaretgahı Halk İnançları:Mahmut Sultan’ın kardeşi olduğuna inanılması sebebiyle olsa gerektir ki Nur Kadın yatırı da ağzı yüzü tutmayanlar (kısmi felç) tarafından ziyaret edilmektedir. Hastalıklı kişi Nur Kadın yatırına getirilerek burada bir müddet yatırılır. Yatırdan toprak alınır. Namaz kılınarak bağlılığın bir göstergesi olarak bez bağlanır[4].

Yöre halkı tarafından ilçemiz ve çevresinde bulunan diğer türbe ve yatırlardan farklı bir gelenek burada görülmektedir. Mevsimlerin çok soğuk ve rüzgarlı olduğu zaman Hoyraz (Poyraz) ile Kaba Yel kadınlar tarafından temsili olarak Nur Kadında evlendirilirdi. Tören kadınlar tarafından toplu halde yapılırdı.  Kadınlar gurşaniyi tef gibi çalar Poyraz ile Kaba Yelin evlendirilmesi şahitler huzurunda yapılırdı. Orada bulunan sabiler (çocuklar) amin diyerek eşlik ederler. Tören adakların kesilmesi ve toplu halde yenilmesiyle sona erer. Yapılan törenden sonra Poyrazın kesileceği ve kaba yelin eserek havaların ısınacağı inancı hakimdir. Bu geleneğin yaklaşık 1950’li yıllara kadar yaşatıldığı bilinmektedir[5].


[1] Mahmut Sultan, Şuhut ilçesine bağlı Mahmut Köyünde medfun olup asıl ismi Şeyh Hacı İbrahim Bin Mahmud’tur. Horasan Erenlerinden olup H.616/M.1219 yılında Şuhut’un Türkler tarafından Selçuklu komutanlarından Şeyh Şuhudi Ömer Efendiye yardımcı olduğu ve bölgede bulunan Cıfıt Kasabasının ıslahı için görevlendirildiği bilinmektedir. Mahmut Sultan Türbesi, felçli,konuşamayan, ayakları tutmayan,ağzı ve yüzü eğrilen hastalar tarafından ziyaret edilmektedir.

[2] K.K.Örenkaya Ksabasından Hasan Gülbunar, Belediye Başkanı

[3] K.K.Örenkaya Kasabasından Rabia Kunt, 1930 Doğl.Okuma Yazması yok

[4] K.K.Örenkaya Kasabasından, Fatma Düz, 86 yaşında Okuma yazması yok.

[5] K.K.Örenkaya Kasabasından Rabia Kunt, Fatma Düz,Hasan Gülbunar

Ali Osman Karakuş hakkında:
Ali Osman KARAKUŞ 1977 yılı kışında Sandıklı'da doğdu. İlkokulu Bekteş Köyünde, Liseyi ise Sandıklı Lisesinde okudu. Yayın hayatına şiirle ilkokul sıralarında başladı. Şiirlerinde Ozan Çulsuz mahlasını kullanmaktadır. Türk Yurdu, Türk Yurtları, Türk Edebiyatı, Yesevi, Sevgi Yolu, Gülpınar,Ozanca,Beldemiz Afyon,Dört Mevsim Sandıklı, Pankobirlik gibi dergilerde şiir ve araştırma yazıları yayınlandı. Bunun yanı sıra uzun yıllar çeşitli yerel radyolarda sunuculuk ve kültürel proğram yapımcılığı yaptı. Yerel araştımalara ağırlık veren yazarın araştırma ve şiirleri, Sandıklı Yurt Sesi, Sandıklı Sesi, Sandıklı Yıldızı, Sandıklı Termal gazetelerinde yazı dizisi olarak yayımlandı. Şairlik yönü ağır basan yazar değişik antolojilerde de yer almıştır. Bunlardan bazıları şöyledir, Türkiye Ozanlar Antolojisi, Afyonkarahisarlı Halk Ozanları Antolojisi, Ozanlar Güldeste, Ozanlar Duygu Seli, Anonim Üç, Çam sakızı Çoban Armağanı. Sandıklı araştırmaları konusunda çeşitli komisyonlarda görev almıştır. Yayınlanmış Ortak çalışmaları: Yakamoz (Şiir) Geçmiş Zaman Olur ki Fotoğraflarla Sandıklı cilt.1 Geçmiş Zaman Olur ki Fotoğraflarla Sandıklı cilt.2 Gün Olur Asra Bedel Sandıklı Kilimleri Yazarın yayınlanmış diğer serleri ise şöyledir; -Elif (Şiir) -Cumhuriyet Öncesi ve Sonrası Tarihte Sandıklı -Sandıklı Folkorundan Damlalar Cilt.1 -Şifalı Frigyanın İncisi Hüdai Kaplıcaları -Oku Beni Yaz Beni / Şehitler Destanı -Yunus Emre Türbesi -Sandıklı Ulu Cami -Tarihi Sandıklı Hisarı -Hüdai Kaplıcaları -Akdağ Tabiat Parkı -Sandıklı Türbeleri ve Türbelerle ilgili Halk İnançları Cilt.1 -Dediler ki Vatan Sağolsun, Sandıklı'lı Şehitlerimiz. Araştırma çalışmaları devam eden yazar çeşitli bilimsel toplantılarda Sandıklı ile ilgili bildiriler sunmuştur. 2011 yılında yapılan Sandıklı Araştırmaları Sempozyumunda düzenleme kurulu üyeliğini de yapan yazar,“Sandıklı Türbeleri ve Halk Kültürüne Etkileri” isimli bir bildiri sunmuş olup sempozyum bildirileri Ege Üniversitesi tarafından aynı isimle kitaplaştırılmıştır. Yazarın hazırlığı tamamlanmış baskıya hazır eserleri ise şöyledir; -Geçmiş Zaman olur ki Fotoğraflarla Sandıklı Cilt.3 (Komisyon) -Şeyh Safa Hayatı ve Divanı -Sandıklı Türbeleri ve Türbelerle İlgili Halk İnançları Cilt.3 -Sandıklı Yöresinde Mani Söyleme Geleneği ve Sandıklı Halk Manileri -Sandıklı Efsaneleri -Sandıklı ve Çevresinde Masal Söyleme Geleneği ve Sandıklı Masalları -Sandıklı Folklorundan Damlalar-2 -Gurbette Yalnız bir Şair, Sandıklı'lı Fikri -Sandıklı'lı Şair ve Yazarlar Antolojisi -Sandıklı ve Çevresinde Eğlence Kültürü (Çocuk ve Yetişkin Oyunları) -Sandıklı ve Çevresinde Köy Odası Geleneği -Han Buyruğu (Şiir) -Zemheride Açan Çiğdem (Şiir) -Köyden Şehre Mektuplar (Şiir) -Sandıklı'da Sporun Dünü Bu günü -Kaybolan Değerlerimiz -Sandıklı Halkevi Kuruluş ve Faaliyetleri -Şiirlerle Sandıklı Antolojisi -Hikayeli Sandıklı Türküleri ve Yeni Türkü Derlemeleri Araştırması devam eden çalışmaları: -Sandıklı ve Çevresinde Halk Hekimliği ve uygulamaları -Tarih ve Folklor Açısından Kasaba ve Köylerimiz / -Sandıklı'da Kitabeli Yapılar ve Sandıklı Kitabeleri -Sandıklı ve Çevresinde Halk İnançları ve Uygulamaları -Meşhur Lakaplar ve Hikayeleri -Sandıklı Sözlüğü gibi araştırma çalışmaları devam etmektedir. Araştırmaya olan merakı ile ortaokul sıralarında Osmanlı Türkçesini öğrendi. Öğrenim hayatına ise Anadolu Üniversitesi Tarih Fakülte- sinde devam etmekte olan yazar halen Dinar Pancar Ekicileri Kooperatifi Sandıklı Satış Mağazasında görevli olup evli ve üç çocuk babasıdır.

Cevap Yazın

Doğrulama Sorusunu Cevaplayınız. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Blue And Black WP Theme